СМЕСЕНАТА КОМИСИЯТА ЗА БОГОСЛОВСКИ ДИАЛОГ МЕЖДУ КАТОЛИЧЕСКАТА И ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА ОДОБРИ ДОКУМЕНТА „СЪБОРНОСТ И ПЪРВЕНСТВО ПРЕЗ ПЪРВОТО ХИЛЯДОЛЕТИЕ”
Необходимо е католиците и православните да изследват как властта е осмисляна и упражнявана, така че тя да не бъде пречка пред единството, се казва в заявление на видни богослови от Католическата и Православната църква.
Членовете на официалната Смесена международна комисия за богословски диалог между Католическата и Православната църква проведоха среща в италианския град Киети от 16 до 21 септември, в края на която одобриха документа „Съборност и първенство през първото хилядолетие: към общо разбиране в служба на единството на Църквата”.
„Първенството” се отнася за властта на главните епископи или папа, а „съборност” се свързва с властта, упражнява съвместно от колегията на епископите на Запад или Синода на епископите на Изток.
Монсеньор Андреа Палмиери, секретар на Комисията от католическа страна и служител в Папския съвет за насърчаване на християнското единство, отбеляза пред Catholic News Service, че в момента документът се превежда и „в най-скоро време” ще бъде публикуван.
Монсеньор Андреа Палмиери, секретар на Комисията от католическа страна и служител в Папския съвет за насърчаване на християнското единство, отбеляза пред Catholic News Service, че в момента документът се превежда и „в най-скоро време” ще бъде публикуван.
В срещата участие взеха двадесет и шест православни епископи и богослови - по двама от тринадесет от общо четиринадесет православни църкви – както и двадесет и шест католически епископи и богослови. Свои представители не изпрати Българската православна църква.
Представителите на Грузинската православна църква са изказали несъгласие с някои от „параграфите” на документа, се казва също в Заключителното изявление на Комисията. Особеното им мнение ще бъде отбелязано в бележка към документа, се допълва в съобщението за срещата, публикувано на интернет-страницата на Руската православна църква.
Въпреки че служението на властта се развива по различен начин на Изток и на Запад, в продължение на повече от 1000 години съществува пълно единство. „Признавайки различията, които съществуват в живота на Църквата, Комисията признава приемствеността в богословските, канонични и литургични принципи, които свързват Изтока и Запада”, се казва в Заключителното изявление.
„Това общо разбиране е отправна точка и могъщ източник на вдъхновение за католиците и православните, в търсенето им на начините на възстановяване на пълното единство между тях днес”, се казва в съобщението. „На тази основа е необходимо и двете страни да обмислят как събрността, първенството и взаимната връзка между тях могат да бъдат разбирани и упражнявани днес и в бъдеще”.
След одобряването на текста, преминал през няколко редакции след изготвянето на първия му проект през 2012 г., членовете на Комисията обсъдиха възможните теми за следваща им среща. В Заключителното изявление се отбелязва, че темата ще бъде уточнена на среща през следващата година на Координационният комитет на Комисията.
След одобряването на текста, преминал през няколко редакции след изготвянето на първия му проект през 2012 г., членовете на Комисията обсъдиха възможните теми за следваща им среща. В Заключителното изявление се отбелязва, че темата ще бъде уточнена на среща през следващата година на Координационният комитет на Комисията.
В съобщението си за срещата на Комисията, Руската православна църква посочва, че нейните представители са поставили въпроса за „униатството” – термин, с който се обозначава развитието и съществуването на Католическите църкви по източен обред, които са в пълно общение с Рим, но споделят литургичното и духовно наследство на Православните църкви.
Руският митрополит Иларион от Волоколамск, председател на Отдела за външни отношения на Руската православна църква, е посочил пред членовете на Комисията, че съществуването на Източните католическите църкви „продължава да представлява камък за препъване в православно-католическите отношения”.
Смесената комисия между Католическата и Православната църква е разглеждала този въпрос на няколко пъти в миналото. През 1993 г. е прието изявление, в което се казва, че Католическите църкви по източен обред имат право на съществуване и че индивидуалните християни имат право да следват своята съвест при избора си на църковна принадлежност. В него обаче също така се отбелязва, че моделът, развит през ХVІ и ХVІІ век – под формата на частичен съюз, когато големи групи Източни християни декларират своето пълно единство с Католическата църква, а други запазват своята православна идентичност – е модел, който не е подходящо да бъде следван в бъдеще.
Източник: Catholic News Service